سرمایه‌گذاری در سهام به چه معناست؟

سرمایه‌گذاری در سهام، به معنای سرمایه‌گذاری در سهام سرمایه سایر شرکتهای سهامی است. وقتی ‌که یک شرکت، سهام (و یا اوراق مشارکت) چندین شرکت مختلف را نگهداری می‌کند، این گروه اوراق بهادار به عنوان پورتفوی سرمایه‌گذاری (سبد سرمایه‌گذاری) شناخته می‌شود. حسابداری سرمایه‌گذاری در سهام عادی سایر شرکتها، به میزان نفوذ سرمایه‌گذار بر امور مالی و عملیاتی شرکت منتشر کننده سهام (سرمایه‌پذیر) بستگی دارد.

نگهداری کمتر از 20 درصد

در حسابداری سرمایه‌گذاری در در کمتر از 20% سهام سایر شرکتها، از روش بهای تمام شده استفاده می‌شود. بر اساس روش بهای تمام شده، شرکتها سرمایه‌گذاری را به بهای تمام شده ثبت می‌کنند و درآمد تنها هنگامی شناسایی می‌شود که سود نقدی سرمایه‌گذاری دریافت می‌شود.

مالکیت بیش از 50 درصد

شرکتی که مالک بیش از 50% سهام عادی شرکت دیگر است، به عنوان واحد تجاری (شرکت) اصلی شناخته می‌شود. شرکتی که بیش از 50% سهام عادی آن به شرکت دیگر (شرکت اصلی) تعلق دارد، واحد تجاری (شرکت) فرعی نامیده می‌شود.

به دلیل درصد مالکیت سهام آن، شرکت اصلی بر شرکت فرعی کنترل دارد. وقتی‌که یک شرکت مالک بیش از 50% سهام عادی شرکتی دیگر است، معمولا، صورتهای مالی تلفیقی را تهیه می‌کند. ترازنامه تلفیقی، کل داراییها و بدهیهای کنترل شده به وسیله‌ی شرکت اصلی و فرعی را نشان میدهد.

صورت سود و زیان تلفیقی نیز، کل درآمدها و هزینه‌های شرکت اصلی و فرعی را ارائه می‌کند. توجه کنید که شرکتها علاوه بر صورتهای مالی شرکت اصلی، صورتهای مالی تلفیقی را برای شرکتهای اصلی و فرعی خاص، تهیه می‌کنند.

برای مثال، هنگامی که تهامی، مالک 100 درصد سهام شرکت پرستویی است باید صورتهای مالی تلفیقی را تهیه کند. بر این اساس شرکت تهامی، تک‌تک داراییها و بدهی‌های شرکت پرستویی را با تک‌تک دارایی‌ها و بدهی‌های خود تلفیق می‌کند. برای مثال دارایی های ثابت مشهود و حسابهای دریافتنی تهامی، به داراییهای ثابت مشهود و حسابهای دریافتنی پرستویی اضافه شود و الی‌آخر.

صورتهای مالی تلفیقی برای سهامداران، اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت اصلی سودمند است. این صورتهای مالی اندازه و حوزه عملیات شرکتهای تحت کنترل مشترک را نشان می‌دهد

شركت تدوین فرآیند با تجربه موفق اجرای كامل سیستم‌های یكپارچه اطلاعات مدیریت(MIS)، تحقیقات و قابلیت های مورد انتظار از سیستمهای ERP را سرلوحه اهداف خود قرار داده است.

اطلاعات تماس

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت تدوین فرآیند میباشد.